Sasokat neveljenek az iskolák, ne tyúkokat!

gyorA rendezvényen közel kétezer-ötszáz pedagógus vett részt, akik közül több mint háromszázan a városban zajló 17 féle szakirányú továbbképzés valamelyikét is sikerrel elvégezték azon a tanítás nélküli munaknapon, melyet idén a tehetséggondozás témájának szentelt Győr városának vezetése. Győr pedagógustársadalma nemzetközi mércével mérve is figyelemre méltó létszámban tett hitet a tehetségsegítés ügye mellett. A városi egyetemi csarnok lelátóit és küzdőterét megtöltötték a Tehetségnap érdeklődő résztvevői, akik közül több százan a teljes, közel négyórás program egészén – a gazdag műsor és a sajtórendezvény miatti kisebb-nagyobb csúszások mellett is – mindvégig részt vettek.

A Tehetségnap bevezetéseként dr. Somogyi Tivadar, Győr megyei jogú város orvos végzettségű alpolgármestere idézte fel, hogy ha annak idején nem a helyi Révai Gimnázium egyik kiemelkedően tehetséges osztályába járt volna, akkor lehet, hogy másként alakul az élete. Az iskola meghatározó volt, és mindig is meghatározó lesz az egyén számára az életkezdés során – összegezte gondolatait.

Az eseményen Dr. Szekeres Tamás, a Széchényi István Egyetem rektora bejelentette: az egyetem hamarosan kialakítja a kampusz területén a Mobilis-központot, amely a város 15. Tehetségpontjaként üzemelhet. Az egyetem az együttműködés során szeretné szorosabbra fűzni a kapcsolatát a helyi általános-és középiskolákkal.  

2011 ősze a változások kezdete

Hoffmann RózsaHoffmann Rózsa oktatási államtitkár – aki már két évvel ezelőtt kezdeményezte egy tehetségügyi törvény megalkotását -- előadásában a 2011 őszétől várható közoktatási változásokat ismertette. Beszédében kitért az utóbbi időben sokszor hangoztatott értékalapú oktatás megfogalmazására.

Szorgalom, munka, kitartás, rend, tisztesség! - sorolta az oktatási államtitkár mindazokat az értékeket, nevelési alapelveket, melyeket szeretne újra az iskolai életben hangsúlyosabbá tenni. A készülő közoktatási törvény egyik újdonsága lesz, hogy a tehetséggondozásnak önálló fejezetet fog szentelni. Ebben meghatározza a pedagógusok feladatait, azért hogy ne kampányszerűen történjen a tanulók fejlesztése.

A tervek között szerepel, hogy a 6 és a 8 osztályos gimnáziumok a jövőben kifejezetten a tehetséges gyerekek fejlesztését fogják szolgálni. Az Új Nemzeti Alaptanterv szabályozása a mai – túlságosan nagy szabadságot adó - kompetenciaközpontú dokumentum helyébe lépve visszaállítja majd a tudás és a munka értékét.

A tanárok béremelésével kapcsolatban az államtitkár elmondta, hogy a jövő évi költségvetés tervezetében erre még nincsen fedezet. A 2011-es költségvetésben egyetlen oktatási előirányzat összege nőtt, ez pedig a kisiskolák fenntartására elkülönített tétel.             

Tyúkok és sasok

Csermely PéterCsermely Péter professzor, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke üdvözölte az oktatási államtitkár bejelentést, hogy várhatóan törvényi garanciák lesznek a tehetséggondozásra az iskolai munkában. Mivel a hazai iskolák általában nem „sas, nem pulyka, és nem rigó, hanem tyúkpártiak”. Vagyis az egyforma, nem szárnyaló, kirívó képességekkel nem bíró gyerekeket nevelik.

Szólt arról is, hogy a tehetségsegítés terén néha a legjobb szándék is vakvágányra futhat, ha nem a tehetséges fiatalok szemszögéből tervezik a változtatásokat. Példaként említette az Arany János tehetséggondozó programot, amelynek logójával ellátott pólót mindaddig örömmel viselték a gyerekek, ameddig bele nem került a program elnevezésébe a „hátrányos helyzetűek” címke. Ki szereti mellén viselni hátrányos társadalmi helyzetét? – kédezte.

A professzor a Géniusz Projekt eddigi eredményeit is felsorolta. A projekt 2008-as indulása óta 6200-an jelentkeztek különböző képzésekre, 312 Tehetségpontot akkreditáltak a programban. Országszerte sorra alakulnak a Tehetségtanácsok, továbbá hat EU-tagország jelezte, hogy érdeklődik a tehetséggondozás hazai modellje iránt.

Diáktehetségek a színpadon

A konferencián rendhagyó módon a diákok is tartottak előadásokat a hallgatóság számára. A gyerekek maguk mondták el, milyen kimagasló tanulmányi, művészeti eredményeket értek el. Személyes hangvétellel beszéltek családi indíttatásukról, esetenként a hátrányok leküzdéséről, az egyéni motivációkról.
   
A győri tehetségek sorában a hallgatóság megismerhette Polgár Lászlót, a Jedlik Ányos Gimnázium tanulóját, aki gépészettel, 3D-s látványtervezéssel foglalkozik magas szinten. Ő maga és családja kolontári.

Pozsonyi Norbert végzős építészhallgató a Széchényi Egyetemen, aki azzal tett szert nemzetközi ismertségre, hogy barátnőjével együtt megnyertek egy tésztahíd építő versenyt. Emellett nem kis büszkeséggel mesélte, hogy évek óta ösztöndíjakból tartja el magát kiemelkedő tanulmányi eredményei következtében. Csak az első félévben vett fel diákhitelt, azóta nem volt rá szüksége.
     
Weninger DalmaWéninger Dalma és Kiss Tamás nem meséltek, hanem táncoltak a színpadon.
Mindketten a Győri Tánc-és Képzőművészeti Általános Iskola hallgatói, akiket már külföldön is megismert a közönség. Mike Dániel és Kovács Kristóf, a Révai Gimnázium tanulói, kémiai kísérletük felfedezéseit osztották meg a hallgatósággal, melynek eredményeként csökkenhet a levegőszennyezés mértéke. Fülöp László, a Lukács Sándor Szakképző Iskola diákjaként érettségizett és az Audi Kreativity versenyén nyert első helyezést.

Valószínűleg sokáig fog élni a hallgatóság emlékezetében egy törékeny, szemüveges kiskamasz, Horváth Csaba, a Richter János Zeneművészeti Szakközépiskola diákja. Szárnyaló hangon előadott egyházi éneke csodásan zengett a sportcsarnok falai között. Bemutatkozásában hálásan emlékezett általános iskolájára, ahol felfigyeltek zenei tehetségére. Idén nyáron énekével Olaszországba is eljutott a ministránsok nemzetközi találkozójára.

A Tehetségnap szakmai előadóinak sorát Gyarmathy Éva zárta, aki kiemelte: rendszeres napi gyakorlással a legkülönfélébb képességek magas szintre fejleszthetők – példaként egy kislabda-dobálásból akár egy egész osztály számára kifejleszthető alapszintű akrobatikus mutatványt említett --, de ez még nem egyenlő a tehetséggondozással. A tehetségek felismerése komplex feladat, amihez az egyik út a játékon keresztül vezet. Hangsúlyosan említette a táblás játékok fontosságát, amelyek akkor a leghatékonyabbak, ha nem délutáni „szabadidős” foglalkozásként alkalmazzák azokat, hanem az oktatás mindennapos segédeszközeként, például matematika órán. Hozzátette: örömmel hallotta a Tehetségnapon, hogy az új alaptantervben emelkedhet az énekórák száma, de még hatékonyabb lenne, ha a zene, s általában: a művészeti önkifejezés az egyéb tantárgyak elsajátításának „segédanyagaként” is szerepet kaphatna a tanórákon.

Szöveg és fotó: Tasi Katalin

Keresés

Szabadszavas keresés
előző hónap 2017. április következő hónap
H K Sze Cs P Szo V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
 
 
 
 

Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Nemzeti Tehetség Program Új Széchenyi Terv Aegon