Kárpát-medencei Tehetségnap

Program

Beszámoló

Galéria



Kárpát-medencei Tehetségnap - Szeged, 2012. október 27.

Helyszín: Kongresszusi Központ SZTE-TIK
Szeged, Ady tér 10.

8:30-tól regisztráció

A program alatt megtekinthető kiállítás képzőművészeti alkotásait Zsomolya Szabolcs és Danyi Anabella, a Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium és Kollégium képzőművészeti tagozatának végzős tanulói illetve a Gútai Tehetségpont diákjai készítették

9:00 Megnyitó

  • Fuszek Csilla: a Tehetségnap megnyitása
  • Moderátor: Demeter József

9:10-9:50 Tehetséggondozás a Kárpát-medencében – régiók bemutatása

  • Prof. Péntek János (Erdély)
  • Kormányos Róbert (Vajdaság)
  • Cseri Ilona (Felvidék)
  • Orosz Ildikó (Kárpátalja) Egy-egy régió bemutatására 10 percben van lehetőség

9:50-10:10 Tehetségek bemutatkozása:

  • Markó Botond: Mese és muzsika
  • Sallai Eliza: Erdély: Apáczai-„Mit szívnak a diákok” kutatás bemutatása
  • Nagy Flóra Boglárka: Mit adott számára a Tehetségpont

10:10-11:20 Programbemutatók

  • Bereczki Kinga: Amőba Alapítvány munkája
  • Berszán István: Terepkönyv gyakorlatok
  • Somai József - Prof. Péntek János: Nyilas Misi Tehetségtámogató Egyesület munkája
  • Kormányos Róbert-Vida János: Bolyai Tehetségpont
  • Cseri Ilona: Média tábor
  • Dvorácsek Ágoston: Önképzőköri tevékenységek - Nagyenyed
  • András Szilárd: Matematikai tehetséggondozás Erdélyben Egy-egy program bemutatására 10 percben van lehetőség

11:20-11:45 Kávészünet

11:45-12:00 Tehetségek bemutatkozása:

  • Bocz Hunor Chris: Elektrokos
  • Borbély Jácint: A zene az kell

12:00-12:30 Tehetségpontok munkájának bemutatása 1.

  • Popa Márta-Nyitrai János:János Zsigmond Unitárius Kollégium
  • Fehér Judit: Apáczai Csere János Líceum
  • Bereczki Kinga: Háromszéki Közösségi Alapítvány

12:30-12:50 Tehetségek bemutatkozása:

  • Farkas Orsolya: A Szkerice-Bélavári rezervátum növényritkaságai
  • Kelemen Fruzsina: Székely népdalok

12:50-13:40 Ebéd, fogadás

13:40-14:00 Bajor Péter-Szántó Judit: Tehetségpont akkreditációs oklevelek ünnepélyes átadása

14:00 -14:20 Tehetségek bemutatkozása:

  • Maxim Róbert: Hangszennyezés Nagyenyeden
  • Finta Klára: A harmadik vércse ( saját írás)

14:20-14:50 Tehetségpontotok munkájának bemutatása 2.

  • Murányi György: A gútai tehetségpont
  • Berszán István: Láthatatlan Kollégium
  • Turzai Melánia: Bethlen Tehetségpont

Záró muzsika Szeged Városi Kollégium Tehetségpont, a Vántus István Gyakorló Zeneművészeti Szakközépiskola tanulói közreműködésével.
 



Kárpát-medencei Tehetségnap és könyvbemutató Szegeden - beszámoló

Erdélyi, felvidéki, kárpátaljai és vajdasági tehetséggondozó intézmények képviselői osztották meg egymással szakmai tapasztalataikat a Szegeden rendezett Kárpát-medencei Tehetségnapon 2012 október 26-án és 27-én. A rendezvényen bemutatták  „A Kárpát-medencei tehetséggondozás jó gyakorlatai” című tanulmánykötetet is.
Kárpát-medencei Tehetségnap és könyvbemutató Szegeden

Október 26-án és 27-én Szegeden, a Tudományegyetem Továbbképző és Információs Központjában tartották a Budapesti Európai Tehetségközpont által szervezett Kárpát-medencei Tehetségnapot, ahol a határon túli tehetséggondozásról és jó gyakorlatokról hallhattunk előadásokat az ottani tehetségpontok vezetőitől, valamint tehetséges határon túli fiatalok is bemutatkoztak a szakmai közönségnek. A rendezvényen a határon túli Tehetségpontok több mint 20 százaléka képviseltette magát.

A Tehetségnappal egybekötve a Géniusz Könyvek legújabb kötete, a 26-os sorszámot viselő, Demeter József szerkesztésében megjelent A Kárpát-medencei tehetséggondozás jó gyakorlatai című könyv bemutatójára is sor került. Az írásgyűjtemény olyan Tehetségpontok jó gyakorlatait dolgozza fel, amelyek kiemelkedő teljesítményt nyújtottak az elmúlt időszakban: megtalálhatóak benne az erdélyi, felvidéki, vajdasági és kárpátaljai tehetséggondozással és tehetségtámogatással kapcsolatos programok, stratégiák.  A kötet célja egyrészt,  hogy ihletet, ötleteket adjon a könyvet forgató pedagógusoknak, tehetségsegítőknek és bátorítsa őket arra, hogy az olvasott eljárásokat átültessék saját pedagógiai gyakorlatukba, másrészt, hogy körképet adjon a határon túl, kisebbségben élő magyarság tehetségtámogatásának legfontosabb kérdéseiről.

A Tehetségnapon a könyv hasábjain olvasható jó gyakorlatok megelevenedtek, hiszen a tanulmányok szerzői előadást tartottak munkájukból, amelyet a közönség nagy érdeklődéssel hallgatott.

A program 26-án este, a könyv bemutatójával kezdődött, Demeter József, a könyv szerkesztője, majd dr. Gordon Győri János összegezte a kötetben megjelent tanulmányok szakmai jellegzetességeit. Mindezek után Fuszek Csilla tartott előadást a budapesti Európai Tehetségközpont munkájáról, főként az európai Tehetségpont-hálózatot érintő kérdésekkel foglalkozott. A vacsorát követően a program egy kerekasztal-beszélgetéssel folytatódott, amelyen a résztvevők a határon túli tehetséggondozás perspektíváiról és a hálózatépítés lehetőségeiről cseréltek eszmét. Külön kiemelték, mennyire fontos lenne, hogy a Nemzeti Tehetségpont továbbra is támogatást tudjon adni a határon túli Tehetségpontoknak, hiszen máshonnan nehezen lehetséges olyan érdembeli pénzforráshoz jutni, amely működésükhöz szükséges.
Másnap, 27-én reggel 9 órakor Fuszek Csilla hivatalosan is megnyitotta a Tehetségnapot, melynek moderátora Demeter József volt. A Tehetségnap első részében Tehetséggondozás a Kárpát-medencében címmel Prof. Péntek János, Kormányos Róbert, Cseri Ilona és Orosz Ildikó mutatta be a régiókat: Erdélyt, Vajdaságot, Felvidéket és Kárpátalját. Ezt követően a könyvben szereplők és számos további határon túli Tehetségpont ismertette tevékenységét. A 15 tehetségpont előadássorozatát Bereczki Kinga nyitotta meg, aki a Sepsiszentgyörgyön működő Amőba Alapítvány munkájáról szólt .Elmondta, mennyire fontosnak tartják, hogy a gyerekek elsajátítsák  a  kooperatív tanulási módszereket,  és hangsúlyozta a külföldi kapcsolatteremtés fontosságát is. Berszán István a Terepkönyv gyakorlatokról tartott előadást és egy rövid, ám lenyűgöző bemutatót a hallgatóságnak. Berszán szavait idézve az irodalmi írás és olvasás olyan, mint az úszás vagy a biciklizés: nem elég a karunkkal és a lábunkkal csapkodni, vagy éppen egyensúlyozni – ahogyan azt a kerékpározás során tesszük – hanem össze kell hangolni a mozdulatokat. Így van ez akkor is, amikor „tényleg” olvasunk vagy felolvasunk valamit, csak ez esetben a figyelem-gesztusok ritmussá hangolásáról van szó. András Szilárd arról beszélt, céljuk, hogy ember-közelibbé tegyék a matematikát, hogy se a tanulás, se a tanítás ne legyen öncélú tevékenység. Nyitrai János, aki a János Zsigmond Unitárius Kollégiumban létrehozott Gyöngyhalászat Tehetségpontból érkezett úgy fogalmazott: „Ha a tehetség megcsillan, az ember valamiféle megilletődöttséget érez”, hiszen a tehetséges gyermek abban a pillanatban valamit megmutat belső személyes világából. Hozzátette, a jó tanár-diák kapcsolat nagyon fontos a tehetségek fejlődésének szempontjából.

A Tehetségpontok  és a fiatal tehetségeik bemutatkozása mellett az idén júniusban akkreditált Tehetségpontok ünnepélyes tanúsítvány-átadására is sor került szombaton. Ez alkalommal 42 intézmény vehette át az Akkreditált és a Akkreditált Kiváló Tehetségpontnak járó oklevelet és tanúsítványt. Az okleveleket Bajor Péter, a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége adta át az intézmények képviselőinek.

Az akkreditált intézmények listája itt elérhető.

A könyv PDF- változata itt letölthető.


Galéria

P1080181kics
 


Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Nemzeti Tehetség Program Új Széchenyi Terv Aegon